Spis treści
Mam firmę, która nie zarabia
Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością pozyskiwania kontrahentów, bo to właśnie współpraca z nimi gwarantuje zyski. Zdarza się jednak, że mimo starań właściciela firmy czy jego pracowników, przedsiębiorstwo – zamiast odnotowywać zyski – odnotowuje straty. Taka sytuacja jest wyzwaniem, bo konieczne jest nie tylko wskazanie przyczyn odpowiedzialnych za taki stan rzeczy, lecz także odpowiedzenie na pytanie, czy warto – mimo przeciwności – ratować firmę.
Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na ratowanie swojej firmy, to – w pierwszej kolejności – musi zastanowić się, dlaczego jego firma nie notuje zysków. Powodów może być wiele: źle przygotowana oferta handlowa, niekompetentna obsługa, brak strony internetowej czy ogólna, kiepska sytuacja na rynku czy w konkretnej branży. W zależności od tego, co leży u podstaw niepowodzeń firmy, konieczne jest wdrożenie konkretnych zmian.
Firma nie zarabia? Popracuj nad atrakcyjnością oferty handlowej
Nie każdy przedsiębiorca pamięta, że to właśnie oferta handlowa jest zupełną podstawą. Dlaczego? Bo z niej potencjalni klienci czy biznesowi kontrahenci mogą dowiedzieć się zupełnych podstaw. By zatem była ona atrakcyjna, konieczne jest jej systematyczne uaktualnianie. Nie bez znaczenia jest też śledzenie oferty konkurencji.
Firmy nastawione na sprzedaż w branży B2B, powinny pamiętać o tym, by zatrudnić dobrego handlowca, który będzie umieć przekonać niezdecydowanych. Pracownik odpowiedzialny za pozyskiwanie zleceń jest jednym z najważniejszych w firmie, bo gwarantuje, że na firmową skrzynkę mailową będą spływały zamówienia.
Nowe kanały sprzedaży szansą firmy na zysk
Współcześnie, by utrzymać się na rynku, nie wystarcza sprzedawać tylko tradycyjnymi kanałami sprzedaży, lecz także nowoczesnymi. Choć firm stawiających na nowoczesne strony internetowe przybywa z roku na rok, to nie wszystkie taką posiadają. Przedsiębiorcy niemogący pochwalić się firmową witryną, koniecznie powinni o takiej pomyśleć.
Dlaczego posiadanie strony internetowej jest ważne? Bo ta, umożliwia sprzedaż dóbr również w sieci. Przedsiębiorcy powinni przy tym pamiętać, że specjaliści szacują, że w 2015 r. roku polski rynek e- commerce będzie wart już ok. 30 mld złotych. Dzięki wykorzystaniu nowych kanałów komunikacji możliwe jest dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów.
Należy dywersyfikować swoje działania sprzedażowe, aby osiągnąć jak najlepszy wynik:
Źródło obrazka: https://www.szef-sprzedazy.pl/strategie/znalezc-idealny-model-dystrybucji
Zastój w branży
Czasem powodem, dla którego przedsiębiorca nie może rozwijać swojej firmy i czerpać z niej zyski jest po prostu zła sytuacja na rynku lub w branży, w której działa. W takiej sytuacji trudno o dobrą receptę. Z całą pewnością konieczne jest optymalizowanie kosztów. Dobrze też, by firma była w każdej chwili przygotowana na kryzys – dodatkowe środki na koncie z myślą o kilku gorszych miesiącach pozwolą jej na zachowanie płynności finansowej. Finansowe zabezpieczenie na trudne czasy to rzecz, o której powinien pomyśleć każdy z nas, nie tylko przedsiębiorcy. Ważną umiejętnością będzie tutaj zdolność liczenia pieniędzy, jakie firma rzeczywiście zarabia, a jaka część tej kwoty musi wystarczyć na pokrycie comiesięcznych kosztów.
Więcej na ten temat można dowiedzieć się z poniższego podcastu:
Prowadzenie firmy nie jest zadaniem łatwy – przedsiębiorca musi być nie tylko właścicielem, lecz także psychologiem, handlowcem, specjalistą i swoim własnym managerem. Problemy finansowe firmy to trudny czas, ale warto podjąć trud i zwalczać przeciwności. Dzięki temu można być pewnym, że w przyszłości przedsiębiorstwo również będzie w stanie przetrwać każdy kryzys.
Firma przynosi straty – co robić?
Sytuacja, gdy firma przynosi straty, jest naprawdę trudna. Jednak każdy, kto decyduje się na otworzenie własnej działalności, musi pamiętać, iż wiąże się to z ryzykiem straty.
- Jednym ze sposobów jest czasowe zawieszenie działalności – można to zrobić nawet przez internet. Wówczas nie prowadzi się działalności, w związku z czym nie trzeba opłacać zaliczek na podatek dochodowy czy składać deklaracji VAT. Co więcej, zawieszenie działalności daje też możliwość wyrejestrowania się z ZUS, ale należy pamiętać, że wówczas po 30 dniach dochodzi do utraty ubezpieczenia zdrowotnego, a okres działalności nie będzie wliczony do lat pracy.
- Innym rozwiązaniem, które może pomóc uporać się z problemem, jest restrukturyzacja firmy. Ratowanie upadających firm to zadanie bardzo trudne, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalistów. Postępowanie restrukturyzacyjne w wielu przypadkach pozwala uniknąć upadłości, choć wiąże się z koniecznością wprowadzenia różnych, często kontrowersyjnych zmian. Z restrukturyzacji może skorzystać każdy przedsiębiorca, przy czym we wniosku kierowanym do sądu należy wykazać, iż takie postępowanie będzie korzystne dla wierzycieli. Istnieje wiele metod restrukturyzacji, np. postępowanie układowe, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie sanacyjne czy postępowanie o zatwierdzeniu układu.
Jeśli jednak pomimo wdrożonych rozwiązań zysk firmy nadal jest minimalny lub przynosi ona wyłącznie straty, to warto zastanowić się nad zamknięciem działalności. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy przedsiębiorstwo przynosi coraz więcej strat, wybrana oferta nie spotkała się z zainteresowaniem klientów, nie ma możliwości udoskonalenia oferty, pojawiają się trudności z płynnością finansową. Firmę lepiej zamknąć także wtedy, gdy prowadzenie jej nie daje żadnej satysfakcji, a na etacie można zarobić więcej niż na własnej działalności. Są to tylko sytuacje przykładowe – zawsze trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw, aby mieć pewność, że podjęta decyzja jest najlepsza.
To może Cię również zainteresować
Formy prowadzenia działalności gospodarczej – wybierz odpowiednią dla siebie